HiQ

Recruitment marketing-succé för svårflörtade utvecklare
HiQ

Recruitment marketing som fångade svårflörtade techkandidater

Att rekrytera kandidater inom tech är bland det svåraste som finns; de vill helt enkelt inte bli hittade. Dessutom är de extremt svårflörtade när man väl fått tag i dem, eftersom alla vill ha dem. Hösten 2022 lade HiQ en väsentlig del av sin marknadsföringsbudget på en enda sak: att stärka sitt employer brand för att öka inflödet av nya konsulter.

För att fånga rätt kandidaters uppmärksamhet kombinerade Invise slagkraftigt content med träffsäker målgruppssegmentering i en unik recruitment marketing-kampanj. Med det färgsprakande konceptet “End bad tech” och insights från verklighetens konsulter närapå dubblerade HiQ sitt inflöde av kvalificerade kandidater – och nominerades till SM i employer branding.

Resultat:

  • 94% fler ansökningar
  • 127% fler kandidater till intervju
Article-img_01-1
hiq-logo

Om HiQ

HiQ är ett av Sveriges största tech-konsultföretag med närmare 2000 medarbetare specialiserade inom mjukvaruutveckling, kommunikation, affärskritisk IT och design. Bolaget bildades 1995 och har kontor i Sverige, Finland, Tyskland och Polen. HiQ erbjuder tjänster inom en rad områden med fokus på digital och teknisk transformation för organisationer inom alla branscher.

Ett progressivt, annorlunda och iögonfallande koncept tillsammans med ett tajt samarbete och otroligt skicklig performance marketing var viktiga framgångsfaktorer för kampanjens resultat.

Isa Sjösten, Head of Marketing & Brand, HiQ

Utmaning

Attrahera techkandidater

IT-konsultbolagens valuta och värde ligger i konsulterna. Att attrahera och rekrytera kandidater med rätt techprofil är helt avgörande för att bygga varumärke och stärka sitt erbjudande. Men målgruppen är svår att locka till sig, då många är ovilliga att byta jobb. HiQ fiskade alltså i en ganska tom sjö redan från start.

Hög konkurrens om målgruppen 

Inte nog med att målgruppen i sig var svår att nå – precis alla techbolag vill åt just dessa personer. Då konkurrensen är skyhög fanns det därför en utmaning kring hur HiQ skulle skapa uppmärksamhet hos och attrahera kandidaterna.

Stärka HiQ's varumärke 

HiQs första uttalade mål handlade om att ha det starkaste employer brandet på tech-marknaden. De ville ta plats på Universums topplistor över attraktiva bolag där tech- och IT-konsulter vill arbeta, och att bli top of mind hos kandidater som söker dessa typer av jobb.

Fokusera på rätt personer 

HiQ brottades även med att göra ett noggrant urval och tratta ner exakt vilka personer de faktiskt ville nå med sin marknadsföring. Deras andra tydliga mål för marknadsföringen var just att öka inflödet av relevanta kandidater. Här spelade både candidate personas och segmentering en stor roll, då syftet inte bara var att få in många, utan just högkvalitativa, kandidater.

Lösning

Banbrytande recruitment marketing 

För att lösa HiQ:s utmaningar inledde Invise ett tätt samarbete med reklambyrån Post Sthlm, som fått i uppdrag att ta fram ett reklamkoncept för marknadsföringen. Utifrån HiQ:s två tydliga mål byggde vi upp en recruitment marketing-kampanj mot den utvalda målgruppen med syfte att just bygga varumärke och driva konvertering; dvs locka techkonsulter att ansöka till HiQ. Arbetet bestod av både strategi och produktion, där vi både tog fram candidate personas, skrev content, satte upp annonsering i sociala medier, designade kampanjsidor och optimerade karriärsidan för konvertering.

Finslipad innehållsstrategi med röd tråd

Med konceptet “End bad tech” som Post skapade hade vi en vass och trovärdig utgångspunkt för innehållsproduktionen. Genom att skapa rätt typ av content baserat på candidate personas höll vi en röd tråd genom hela materialet. Målet var att locka målgruppen till läsning för att först bygga varumärke, istället för att direkt uppmana dem till att söka jobb via karriärsidan.

Med en kombination av artiklar, guider och banners riktade till seniora respektive juniora utvecklare så skapade vi en unik uppsättning av innehåll med målgruppsanpassade budskap och effektiva CTAs. Vi såg till att innehållet – från annonser till content, copy, bild, filmer, CTA:er och landningssidor – var resultatbetonat hela vägen – för att ständigt vara relevanta och driva besökaren mot nästa action. 

Färgsprakande kampanj som sticker ut

HiQ har ett starkt och etablerat varumärke inom techkonsultbranschen, samtidigt som de är måna om sitt coola uttryck som speglar deras employer brand. Recruitment marketing-kampanjen behövde därför gå i samma anda. Den färgglada designen, unika bildspråket och rättframma copyn gick perfekt samman med det värdeskapande och seriösa innehållet.

Insatsen blev en riktig snackis. I februari 2023 nominerades HiQ och kampanjen till tävlingen Magnet Awards, SM i employer branding, och HiQ har klättrat på Universums employer branding-topplistor.

Fullträff med paid social

Med noggrann segmentering och genomtänkta strategier för paid social översatte vi employer branding-konceptet till träffsäker annonsering i sociala medier mot den juniora och seniora målgruppen. Kampanjens mål var att skapa awareness för HiQ:s varumärke, driva trafik till artiklar och generera konverteringar genom leadannonser. Materialet fokuserade på utmaningarna för kampanjens två personas och länkade vidare till målgruppsanpassat content. Samtidigt skapade vi lösningar bakom kulisserna där kanalerna sömlöst lirade ihop med kampanjens landningssidor, Teamtailor och HiQ:s egen talent management-process.

Exempel på aktiviteter

  • Recruitment marketing-strategi

  • Content marketing med artiklar och guider

  • Annonser – copy, design, bilder och film

  • Performance marketing – uppsättning, rapportering och optimering av annonser på LinkedIn, Facebook, Instagram och Google

Article-img_02 kopiera

Resultat

  • 94% fler ansökningar – totalt 2567 st (jämfört med 1325 föregående period)
  • 127% fler kandidater gick till intervju – totalt 238 st (jämfört med 105 föregående period)
  • 80% fler besök till karriärsidan – totalt 55 100 st varav 20 487 genererades av annonskampanjen
  • 37% ökning av branded search med “HiQ” som sökterm

    * Kampanjperioden avser 2022-08-19 till och med 2022-12-31, jämfört med samma period 2021

Framgångssfaktorer

Resultatfokuserad employer branding

Genom att applicera strategier etablerade inom B2B-marknadsföring på employer branding tog vi fram helt nya recruitment marketing-metoder som fick stor effekt. Arbetssättet och resultatet visar att vi lyckats bryta ny mark inom området.

 Tight partnerskap med plattformarna

För att träffa rätt med annonseringen på LinkedIn, Meta och Google hade vi ett nära samarbete med plattformarna för att segmentera fram den perfekta målgruppen. Genom vårt partnerskap med LinkedIn hade vi möjligheten att gå på djupet och skapa en detaljerad annonseringsstrategi för målgrupperna. Vi gjorde ett omfattande analysarbete utifrån listor på olika titlar och roller, för att identifiera och välja ut rätt personer inom kategorin utvecklare.

Grundlig strategi och förarbete

En viktig pusselbit för resultatet grundar sig i det omfattande förarbetet kring målgrupperna, samt på vilket sätt vi behövde kommunicera med dem för att få till en konvertering. En succéfaktor under strategifasen var även fördelningen av ansvar mellan oss, kunden och deras externa byrå. I workshops och nära samarbete med både HiQ och Post arbetade vi enhetligt med konceptet i samtliga uttag, för att kampanjen skulle bli både så intresseväckande och resultatfokuserad som möjligt

Klar målbild och stark budget

Med HiQ:s tydliga mål om att öka inflödet av relevanta kandidater och ha det starkaste employer brandet på tech-marknaden var riktningen solklar. Med förtroendet som kom med HiQ:s stora marknadsföringsbudget för kampanjen fanns medlen att fokusera på detaljerna som krävdes för att nå målen.