Annons 1
- Målgrupp: Aktuarie
- CTR: 3,5%
- Benchmark: 0,55%
Hur lockar man svårrekryterade kandidater som sällan byter jobb? Länsförsäkringar AB har svaret.
Med relaterbara filmer för social, träffsäkra annonsbudskap och en galet framgångsrik performance marketing-kampanj tog de sitt employer brand till nya höjder tillsammans med Invise. Resultatet? En rejäl boost av antalet kvalitativa ansökningar, hejarop internt och fler besökare på karriärsidan.
Med mer än tvåhundra års erfarenhet är Länsförsäkringar en boss i branschen. Länsförsäkringar AB är det gemensamma service- och utvecklingsbolaget som ägs av de 23 lokala länsförsäkringsbolagen som utöver försäkringar så hjälper de sina fyra miljoner kunder med pension, banktjänster och fastighetsförmedling.
Länsförsäkringar AB går i bräschen för flexibla, moderna arbetsvillkor och samlar idag 2800 högpresterande medarbetare under sitt tak. Som arbetsgivare kombinerar de sin historiska trygghet med nytänk vilket märks i de flexibla arbetsvillkoren som erbjuds i den mån det är möjligt.
Det är ingen nyhet att branschens skarpaste individer inom IT/tech och auktorisation är eftertraktade. Alla vill ha dem! Men det finns alltid en unik infallsvinkel. Länsförsäkringar AB:s Employer Branding Manager Isabell Molander var väl medveten om målgruppernas naturliga lojalitet och ville därför satsa både långt- och kortsiktigt. Länsförsäkringar ska vara top of mind när de är redo för en förändring.
Hur bygger man ett tydligt employer brand hos sina nuvarande medarbetare och bland framtida kandidater? LFAB:s EVP (framtaget av Coreworkers) var träffsäkert och engagerande, men för att etablera den nya identiteten internt och externt krävdes en effektiv spridningsstrategi.
Länsförsäkringar AB har en lång och spännande historia men med en djärv målsättning: att vara en arbetsgivare för framtiden. Därför ville de skaka av sig sitt traditionella intryck och tydligt positionera sig som arbetsplats full av karriärutveckling där medarbetarna formar framtiden. Men hur gör man det på ett resultatorienterat och mätbart sätt?
För att maxa Länsförsäkringars ABs employer brand mot de utvalda målgrupperna – IT/tech, aktuarier, ekonomer, jurister och internkontroll – planerade och implementerade vi en omfattande performance marketing-kampanj på Meta och LinkedIn.
Med copy, bilder och filmer skapade för konvertering, baserat på Länsförsäkringar AB:s EVP och anpassade för den specifika målgruppen, kunde vi A/B-testa annonserna och få insikter om de mest effektiva kombinationerna. Resultatet? Tre gånger bättre resultat på annonsinvesteringen än branschens benchmark.
Utifrån EVP:t skapade vi totalt 10 filmer. En av dem presenterar Länsförsäkringar AB:s helhetsbild som arbetsgivare, medan de resterande 9 är kortare och skräddarsydda för de utvalda målgrupper, varje med sitt unika budskap som också utgjorde kärnan i performance marketing-kampanjen.
I videon nedan kan ni se två exempel på dessa kortare filmer. Den första filmen är fokusområdet att Länsförsäkringar försäkrar din utveckling, medan den andra filmens fokusområde är att utveckla kundupplevelser i tiden för framtiden.
En performance marketing-kampanj kräver att copy, design och segmentering är i synk, och satsningen tog målen med råge. Med EVP:t som grund tog vi fram specifika budskap i kombination med ett fängslande bild- och filmspråk som slog an hos målgruppen. Samtidigt säkerställde vår performance marketing-specialist att budskapet endast nådde helt rätt personer. Och även om kampanjen lanserades precis vid sommarens början, var innehållet så intresseväckande att målgruppen engagerade sig, även under semestern.
Perioden avser kampanjperiod Q2-Q4 2023 jämfört med benchmarksiffror för branschen under 2023
Perioden avser augusti 2023 jämfört med augusti 2022.
Länsförsäkringar AB gick in i kampanjarbetet med ett EVP av tung kaliber. Det solida förarbetet rustade vårt specialistteam av designers, video producers, copywriters och performance marketing-specialister för att leverera en träffsäker kampanj, samtidigt som Länsförsäkringar AB gav vass feedback genom hela processen.