Stringo
Hur blir man ett varumärkesord på allas läppar? Stringos fordonsflyttare är världsledande. Men i en snabbrörlig bransch där konkurrenterna poppar upp överallt, var det dags för den ångermanländska fordonsflyttaren att förstärka sitt varumärke i branschen – och bli den thought leader man förtjänar att vara.
Med Invise i ryggen för hela sitt marknadsarbete fick Stringo storslagna saker att hända, snabbt. Hemligheten? Sömlös synk mellan sälj, marknad och teknik.
Om Stringo
Stringo förser bilindustrin med säkra och effektiva fordonsflyttare. Företaget är familjeägt sedan starten 1985 och har sin fabrik placerad på Höga Kusten i Sverige. Kunderna finns över hela världen, men med extra starkt fäste i USA och Tyskland.
Utmaning
Vara top of mind i en föränderlig bransch
Fordonsbranschen har länge varit en konservativ och trögrörlig bransch – tills det plötsligt hände väldigt mycket. Det senaste decenniet har bilindustrin reformerats och Stringo, som tidigare saknat konkurrenter, har på kort tid sett dem dyka upp som svampar efter regn. Priserna pressas och leveranstiderna kortas. För att fortsätta behålla sin position i branschen och ständigt vara top of mind hos sin målgrupp var det dags för Stringo att gasa.
Bli synonym med fordonsflyttare
Att kommunicera med olika B2B-målgrupper utspridda över hela världen kommer förstås med flera utmaningar. För hur bygger man som svensk fordonsflyttare en fördjupad relation till beslutsfattare i den tyska fordonsindustrin på LinkedIn, samtidigt som man attraherar en amerikansk marknad? Hur kan Stringo med hjälp av digitala insatser korta avståndet och bli synonym med fordonsflyttare?
Få sälj, marknad och teknik i synk
De senare årens digitalisering och automatisering inom fordonsbranschen har kortat ned säljcyklerna rejält. Stringo, som hittills satsat mycket av sitt sälj på etablerade kontakter och relationer, behövde bli mer snabbfotade. Dessutom fanns stor potential för merförsäljning till befintliga kunder. För att lyckas kommunicera med en målgrupp utspridd på olika marknader, med många olika fabriker, avdelningar och beslutsfattare under sig, krävdes helt enkelt ett bättre samarbete mellan marknad, sälj och teknik. Det var här Invise kom in i bilden – och började utmana på flera plan.
Lösning
Varumärkesord på branschens läppar
Genom en effektiv growth marketing-strategi som kombinerar relationsmarknadsföring med smarta digitala lösningar i HubSpot ökar Stringo sin varumärkeskännedom inom målgruppen. De lyckas både behålla och befästa positionen ytterligare som thought leaders inom segmentet fordonsflyttare – och blir det varumärkesord på branschens läppar som man önskat.
Framgång som gör avtryck även internt
Ett numera sömlöst arbete mellan Stringos sälj- och marknadsteam har bidragit till många goda resultat internt – inte minst högre kvalitet på inkommande leads och fler stängda affärer. Samtidigt har medarbetarnöjdheten ökat i både Sverige och USA. Medarbetarna känner sig stolta över att få vara delaktiga i en revolutionerande omställning på företaget!
Exempel på aktiviteter
- Growth marketing-strategi
- Inbound marketing-strategi
- ABM-strategi
- Projektledning av marknadsteamet
- Tonalitetsguide och buyer persona
- Contentstrategi och contentproduktion
- Content review och konverteringsoptimering
- Sökmotoroptimerade texter
- Design
- Marketing automation i HubSpot Marketing Hub
- Lead nurturing
- Organiska sociala medier
- Paid performance marketing (LinkedIn Ads + Facebook Ads + Google Ads)
- Webbutveckling i HubSpots CMS
- Videoproduktion
Resultat
- 109% fler leads via betald annonsering (LinkedIn, Facebook, Google).
- +150% exponeringar i sociala kanaler (från 1 142 349 till 2 870 550 exponeringar)
- Annonskostnaden gick ner med 55% på Linkedin (från 199,93 till 90,27 kr per tusen visningar)
- 27,5% fler klick till hemsidan från annonser i sociala medier (från 15 342 till 19 585 klick)
- 224% i ROAS – dvs 2,24 kronor tjänade för varje spenderad krona under 2022
- 2% av totalt antal genererade kontakter blev kunder under 2022
* Tidsperiod: juni-juli 2022 jämfört med samma period året innan.
Framgångssfaktorer
Det fick gå åt helvete
Mod är nyckeln till förändring. Att våga satsa, utvecklas, men även misslyckas. Genom att Invise som strategisk partner och rådgivare vågar utmana Stringo – men även låter sig själva utmanas av Stringo – har samarbetet inte bara kunnat överträffa de mål som satts, utan dessutom bryta helt ny mark för vad som annars hade varit möjligt.