Rapportering — avgörande för datadrivna beslut

Att rapportering är helt avgörande för att jobba smart är skåpmat, men trots detta så ser vi gång på gång rapporter som byggts på felaktig data eller data som inte går att lita på över huvud taget.

dashboard

Vad är egentligen en bra rapportering och varför är den så viktig?

Rapportering inom försäljning innebär en systematisk insamling, sammanställning och analys av data som rör allt från individuella sälj-KPI:er till långsiktig prognostisering. Detta görs för att skapa en tydlig och mätbar överblick av hur företaget presterar mot sina mål, i stort som smått. Med sofistikerade verktyg som HubSpot (ibland med kombination med andra BI-verktyg) och vår expertis, kan vi skapa anpassade rapporter som inte bara speglar din verksamhets unika behov, utan även ger konkreta råd om hur du kan förbättra dina processer och öka din försäljning. En pålitlig datastruktur hjälper till att identifiera framgångsrika initiativ och områden som behöver förbättring.

Pålitliga rapporters fördelar

wave

Förbättra beslutsfattandet

Med tydlig och aktuell data till hands, kan ledare eller chefer fatta mer informerade beslut som är baserade på faktiska säljtrender och kundbeteenden.

wave

Öka transparensen inom organisationen

Genom att alla anställda har tillgång till samma information minskar risken för missförstånd och kan bidra till ökat samarbete/learn from the best. Det skapar en kultur där alla känner till målen och deras roll i att nå dem.

wave

Pålitliga prognoser

Med tillförlitliga data kan företag förutsäga framtida försäljningsutfall med större precision, vilket är kritiskt för allt från resursplanering till strategisk planering.

wave

Föra samman sälj och marknadsföring

Ett integrerat rapporteringssystem kan hjälpa till att synka sälj- och marknadsavdelningens arbete, vilket effektiviserar framtida satsningar både i pengar och tid.

De vanligaste anledningarna till att man inte litar på sina siffror

invise_8252
grid-logos
invise_7247
Sales reporting

Bristfällig datainsamling och låg datakvalitet

Om datainsamlingen är bristfällig eller datakvaliteten är låg, kan det självklart leda till rapporter som inte är tillförlitliga. Felaktiga data kan bero på datainmatning med oklara regler, föråldrad information, eller fel i integrationer från andra system.

Komplexa och svårtolkade rapporter

Rapporter som är för komplexa eller svåra att förstå kan minska användarnas (och kanske i synnerhet chefers) förtroende för informationen. Om säljarna inte förstår hur data har samlats in eller analyserats, eller om rapporterna är överkomplicerade med irrelevant information, hoppar en hungrig säljare gärna över det.

Föråldrade eller begränsade rapporteringsverktyg

Användning av föråldrade eller begränsade verktyg för rapportering kan hindra förmågan att skapa exakta och pålitliga rapporter. Om verktygen inte stöder automatisering eller inte kan integrera data från olika källor effektivt blir oftast resultatet detsamma.

Ouppdaterade och inaktuella rapporter

Rapportering som inte är frekvent uppdaterad eller aktuell kan också undergräva förtroendet internt. Om tidskänslig data inte uppdateras i realtid eller med regelbundna intervaller, kan allt kännas irrelevant eller missvisande.

Rapporter som inte speglar relevanta mål

Rapporter som inte är anpassade för vad ni faktiskt vill mäta är vanliga. Många mäter bara för att “man kan”. Det är viktigt att alla rapporter är relevanta och anpassade till de specifika KPI:er och mål som organisationen eller teamet har.

Brist på förståelse av hur rapporter ska tolkas

Om användarna inte är ordentligt utbildade i hur man tolkar och använder rapporterna, kan de ha svårt att förstå och kunna agera på den information som presenteras. Utbildning och stöd är totalt avgörande för att användarna ska känna sig bekväma och säkra i att ta rätt beslut och actions.

Avsaknad av tydliga datariktlinjer

Om det saknas tydliga riktlinjer och regler för hur data ska hanteras leder det nästan alltid till fel i rapporteringen. Bra governance säkerställer att data hanteras konsekvent och transparent över tid. Med ett system som till exempel HubSpot försöker vi få bort så mycket mänskliga fel som möjligt.

invise-crm

Hur kan vi hjälpa dig med dina rapporter?

Vi på Invise erbjuder omfattande rapporteringsexpertis som självklart anpassas efter ditt företags behov. Från att implementera och anpassa HubSpot till att tillhandahålla löpande support och utbildning för ditt team, är vårt mål att hjälpa dig att maximera din investering i en plattform som även tydliggör vad ni faktiskt pysslar med. Vid löpande arbeten arbetar vi kontinuerligt med att analysera din data och optimerar insatser för att säkerställa att just din säljavdelning alltid ligger ett steg före konkurrensen. 

Kontakta oss

Kontakta oss idag för att utforska hur vi kan hjälpa dig att förvandla din uppsättning och bygga en mer effektiv och transparent säljavdelning med hjälp av vår expertis och HubSpots smarthet. Våra specialister är som vanligt redo att hjälpa dig i varje steg - för att säkerställa att du uppnår dina och företagets mål.

Prata med oss om rapporter