Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2017-08-09 | Av: Julia Karlsson

3 anledningar till varför du misslyckas med dina sociala medier

Ni når inte ut med ert budskap på LinkedIn, ni har en låg engagemangsgrad på Facebook och det är bara era egna anställda som följer er på Instagram. Känner du igen dig? Vi listar tre anledningar till varför ni misslyckas med era sociala medier!

1. Ni skriver inte för er målgrupp

Det säger sig självt. Det finns ingen anledning för dina följare att ta del av ert innehåll om personen inte känner sig träffad av det du publicerar. Du måste lära känna din målgrupp – dina personas – för att kunna pricka rätt. Det är egentligen inte svårare än att kartlägga deras utmaningar, svårigheter och intressen och börja testa dig fram. Allt ni publicerar kommer inte engagera, men testar ni er fram tillräckligt kommer ni börja se mönster och få data att luta er tillbaka på. Ett typ av inlägg kommer gå bättre än ett annat, så försök lista ut varför och skruva på det till nästa. Att skapa engagemang sker inte över en natt, men på sikt, genom kontinuerligt arbete och genom att lyssna på målgruppen, kommer ni se att interaktionerna ökar – det kan jag lova!

Kostnadsfri guide: Så fångar du läsarens intresse

2. Ni uppdaterar för sällan

Vi har sagt det förut och vi säger det igen – nyckeln för ett lyckat arbete i sociala medier stavas kontinuitet. Hur ofta ni måste uppdatera era kanaler beror självklart på er målgrupp, men vi brukar rekommendera en frekvens på 3 inlägg i veckan på LinkedIn och Facebook och cirka 2-4 tweets om dagen på Twitter. Låter det mycket? Ja det kan tyckas. Men vi vet också en aktiv närvaro hjälper er att stanna top of mind hos er målgrupp. Ni kommer florera i deras flöden och på så sätt bygga upp en relation och ett förtroende hos dem – något som på ett naturligt sätt faktiskt kan leda till att Facebook-följaren blir er nästa kund.

Lästips: 4 frågor du bör ställa dig för att välja rätt sociala kanaler

3. Ni använder kanalerna enbart för att sälja

Den här punkten är lite knepig. För självklart är sociala medier strålande för att sälja ditt företags produkter och tjänster. Men det är ju inte huvudsyftet, eller hur? Använd i stället era sociala kanaler för att bygga förtroende hos era kunder. Dela med er av värdeskapande innehåll i form av blogginlägg (som gör er till en trusted advisor – en person som andra följer för att ta del av kunskap och inspiration) samt externt branschrelaterat innehåll för att visa att ni är med i gamet. Till slut kommer säljandet komma naturligt.

Känner du dig träffad? Efter regn kommer solsken, brukar man ju säga. Än är det inte för sent att göra om – och göra rätt! 🙂

 

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn55Email this to someone
Kategorier: Sociala Medier |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Julia Karlsson

Av Julia Karlsson

Glad Umeåbo som älskar allt som har med digitala och sociala medier att göra. Utbildad kommunikationsstrateg och barista. Tycker att kaffe är livets dryck och ägnar gärna fritiden åt matlagning, Instagram och att kolla på Harry Potter-filmerna om och om igen.

Visa kommentarer