Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner

Hubspot och Invise

Invise historia startade någon gång mitt i den djupaste finanskrisen då många företag kastade sig på handbromsen och hade svårt att hålla sig flytande. Med vår bakgrund inom försäljning insåg vi att marknaden plötsligt höll på att förändras – snabbt. Att bara vara en duktig säljare räckte inte längre. Det krävdes mer. Istället för att köparen identifierade kunden, började marknaden nu mer och mer gå åt att kunden istället identifierade leverantören. Vårt relativt unga bolag hade nu fått en helt ny syn på hur man optimerar och integrerar försäljning och marknadsföring – två områden som vanligtvis är väldigt skilda från varandra. Det var här Hubspot och Inbound marketing kom in i bilden för oss på Invise.

Vi hade äntligen hittat ett system för inbound marketing som kunde lyfta oss till nästa nivå inom B2B. Hubspot drar erfarenhet från både försäljning och marknadsföring med ett tänk som till viss del liknar det inom e-handeln men som passar etablerade företag med en längre säljcykel. Och valet var faktiskt väldigt enkelt, Hubspot hade allt vi sökte och är numera synonymt med inbound marketing för oss.

blue-heart

Därför älskar vi Hubspot!

Hubspot är ett otroligt flexibelt och smart helhetssystem som erbjuder allt som du tidigare var tvungen att ha flera olika plattformar för:

  • Blogg
  • Statistik
  • Formulär
  • Marketing automation
  • Social media-planering
  • Landningssidor
  • Nyhetsbrev
  • Lead scoring
  • Buyer personas
  • CTA’s
  • SEO

För oss har Hubspot varit fullkomligt ovärderligt i vårt arbete med att skapa leads av besökare – inte minst för att skapa heta kvalificerade leads som hyser intresse för både oss och våra kunder. Och det bästa av allt är att det sker helt på kundens villkor utan att en säljare försöker styra kunden. Tvärtom är det kunden som står vid rodret. Det är också fördelaktigt för dig som leverantör, det är skalbart och det kräver ingen personlig kontakt i början (vilket spar enormt med tid). Det är bara de verkligt intresserade kunderna som hamnar hos säljaren vilket betyder att tiden då du jobbar med ”fel” kunder minskar markant.

Hubspot skapar en plats där värdet av dina tjänster och produkter står i fokus. Genom sociala medier sprider du exempelvis guider och blogginlägg som fångar just din specifika målgrupps uppmärksamhet och träffar besökaren just där den är i sin köpprocess. Tack vare ordentligt genomtänkt SEO blir ditt arbete även lätt att söka upp via Google.

hubspot-header2

Hubspots marketing automation och lead scoring

När den första kontakten är gjord fortsätter du sedan att utbilda din målgrupp med relevant och specialanpassat content med hjälp av bland annat marketing automation. Nu är det du som är experten och när du väl hör av dig till dina leads, ja, då spetsar de öronen och lyssnar.

Det fantastiska med Hubspot är också att du får förslag på exakt när det perfekta tillfället att höra av dig till din målgrupp infaller, tack vare systemets så kallade lead scoring. När dina besökare tar en surfrunda på måndagseftermiddagen dyker ditt inlägg upp i precis den tiden då Hubspot beräknat att den kommer få störst spridning!


Hubspot Sverige

Hubspot blir ett stort och komplext system när man börjar djupdyka i alla funktioner. Vår erfarenhet visar att det tar mellan fyra till sex månader att se ROI och hitta ett optimerat flöde och arbetssätt. Som tur är slipper våra kunder allt det där – vi vill att de ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet, rätt kompetens på rätt ställe gör all skillnad! Våra kunder är inte experter på marknadsföring och ska heller inte vara det.

När ni väljer oss som partner kan ni därför välja till Hubspot som tjänst. Vi är fenomenala på att hitta och presentera ert unika värde för just er målgrupp. Våra kunder låter oss sköta både hela eller delar av den digitala närvaron vilket gör att vi kontinuerligt kan förse er med nya potentiella affärer.

hubspot-header3

Nu är det du som är experten och när du väl hör av dig till dina leads, ja, då spetsar de öronen och lyssnar.

 

Hubspots historia

Hubspot grundades 2009 i USA av Brian Halligan och Dharmesh Shah. Duon upptäckte att många företags metod att skapa affärer inte hängde med i utvecklingen och tog notis på förändringen i hur vi numera lever, handlar och jobbar. Kalla samtal, irriterande massutskick och störande pop-ups hade tappat sin effekt. Framtidens marknadsföring hade sprungit om företagen.

Dagens kunder är utbildade och kritiska. De vet vad de vill ha och hur de kan få det på enklaste sätt. De orkar helt enkelt inte ta in allt som basuneras ut i det gigantiska brus som dagligen omger oss. Tanken på ett system som istället hjälper och utbildar besökaren var född!

Brian och Dharmesh hade insett att marknadsföring och försäljning måste arbeta tillsammans på ett mer personligt och intresseväckande sätt. Hubspot startades med tänket att attrahera, engagera och förtjusa besökare och kunder, vilket nu har satts tills praktisk nytta för oss och våra samarbetspartners.

Bland de företag som investerat i Hubspot finns både Salesforce och Google Ventures – ett bevis på att några av jättarna som kraftigt influerar den digitala världen också förstår att marketing automation är en global utveckling av enorm magnitud. Nu är det upp till er att ta steget och skaffa Hubspot ni också! Kontakta oss så hjälper vi till! 


Mer information & Free Trial