INBOUND 2024: 12 takeaways från HubSpots mega-event
Senast uppdaterad
AI. AI. AI. Det skulle kunna sammanfatta HubSpots årliga konferens INBOUND vid en första anblick. För AI var närvarande i nästan alla föreläsningar. Men om AI var det övergripande temat fick Invise utsända team även med sig en massa insikter hem om marknadsföring, försäljning och tech. Bland annat varför LinkedIn står ut som socialt medium, hur podcasts är en guldgruva du bör gräva vidare i, och, (trumvirvel) att människor fortfarande skapar bättre content än AI!
1. AI 2024 = HubSpot Breeze + agenter
Liksom på 2023 års konferens var AI även i år huvudspår, och åtminstone en parentes i alla föredrag. Det stora, övergripande temat från HubSpots håll var lanseringen av deras AI-tjänst Breeze.
Dessutom snackades det mycket om agenter och HubSpots medgrundare Dharmesh Sha berättade om sin tekniska bebis, agent.ai – en plattform för AI-agenter. Vi står alltså inför en framtid där du anlitar en eller flera AI-agenter som gör jobbet åt dig. Det behöver inte ens vara svårt, så våga prova! Det är enkelt att komma igång och du kan i princip sätta upp en customer service agent AI på bara några minuter.
"94% of all web pages got no traffic over the last 30 days, and it is getting worse with AI." — Neil Patel
2. Tänk kvalitet över kvantitet
Content overload pratade marknadsföringsgeniet Neil Patel om i sin föreläsning på stora scenen. Han berättade att 4,6 miljarder content i form av text, video och ljud, publiceras varje dag. Men samtidigt har 94 % av alla webbplatser inte fått någon trafik de senaste 30 dagarna. Något som bara fortsätter att försämras i och med AI då möjligheterna att massproducera content är ännu enklare.
Så är det RIP bloggen nu då? Nej! Hemsidor med en blogg ger 75 % mer organisk söktrafik och 48 % mer bakåtlänkar. Men fokus måste vara på kvalitet över kvantitet, och att uppdatera befintligt content är viktigare än att producera nytt hela tiden.
"The need to be everywhere is more important than ever." — Neil Patel
3. Publicera (typ) överallt
Om rådet tidigare var att fokusera på den plattform där du såg störst framgång, är det idag snarare bättre att synas överallt där dina kunder finns. Det spelar ingen roll om du anser att Facebook är ett dött medium. Om dina kunder finns där behöver du också synas där.
Läs mer: Så får du marknad att leverera kvalitativa leads
4. Podcast – vägen mot thought leadership
Som du säkert vet växer video och ljud i contentvärde i och med sin höga underhållningsfaktor. Flera talare talade sig varma om att låta podcasts bli en del av contentstrategin och att det är ett otroligt bra verktyg för att bygga thought leadership. Det är ju i regel svårt att få en högt uppsatt person som en VD att skriva ett blogginlägg. Men om du bjuder in till en podcast och ställer en mikrofon framför hen brukar det gå att få ut ett fantastiskt värde!
5. Återanvänd content
Om AI var det övergripande temat för konferensen, var återanvändning temat för content. HubSpot hårdlanserade Content Remix. En funktion där Breeze AI paketerar om ditt befintliga content till andra innehållstyper. En lärorik guide kan enkelt transformeras till blogginlägg, social-poster eller en annonskampanj. Eller så outsourcar du bara arbetet till en Content Agent som kan skapa landningssidor, blogginlägg och annat.
6. Användargenererat > AI-genererat
Men alla contentproducerande teams därute kan pusta ut: AI-agenter tar inte våra jobb än. Bland annat Neil Patel lyfte hur viktigt det fortfarande är med mänsklig handpåläggning och hur vi människor gör många uppgifter bättre än AI. Användargenererat content behåller till exempel vår uppmärksamhet i 2 minuter och 36 sekunder. AI-genererat content behåller bara uppmärksamheten i 1 minut och 21 sekunder.
7. Prioritera LinkedIn – 15 min om dagen räcker
Den självutnämnde kungen av LinkedIn, Daniel Disney (helt orelaterad till Walt), var en av flera som lovprisade LinkedIn som det bästa sociala mediet att göra business 2024. Han påminde oss om varför det är så viktigt att vara ihärdig, och hur 15 minuter om dagen räcker. I korthet menade han att du varje dag bör:
- Växa ditt nätverk – börja följa nya, intressanta personer
- Engagera dig – kommentera och gilla relevanta poster
- Dela något varje dag – även bara om det är en selfie ihop med honom
Sökfraser som verkligen driver intäkter består av 3 till 6 ord.
8. Använd ultra-long-tail keywords
Sökorden blir bara längre och längre. Nu snackar vi inte long-tail utan ultra-long tail! Vi fick det till och med konkretiserat som att sökfraserna som driver intäkter är: mellan tre till sex ord. Men kom ihåg, skapa inte content för varje sökord du kan komma att tänka på. Om du inte har något specifikt att säga i ämnet är det bättre att låta bli. Återigen: Kvalitet över kvantitet!
”If your brand story doesn’t work drunk – it doesn’t work!” — Imani Ellis, CultureCon
9. Storytelling: The cocktail party test
En enkel men grym insikt gällande varumärkesbyggande och storytelling kom från Imani Ellis. Som grundare av det kreativa kollektivet och festivalen CultureCon pratade hon om att alltid ha en hook – ett kort men fängslande intro – och att man bör formulera sitt budskap och varumärke som ett magiskt svärd som löser kundernas problem.
10. Förtroende är din viktigaste valuta 2024
Den största utmaningen för företag idag är att de inte lyssnar på sina kunder. Hitta därför nya sätt att lyssna på dina kunder. Det kan vara så enkelt som att ringa upp tre kunder och höra vad de har att säga. Och kom ihåg: "Don't become everything to everyone”. Försök inte vara allt för alla utan gör det ni är bäst på!
11. Använd HubSpot ännu bättre
Som vanligt presenterades en massa nya releaser, och HubSpot blir som bekant aldrig “färdigt” utan uppdateras och optimeras ständigt. Ett viktigt medtag är att se till att HubSpot arbetar åt DIG. Många lägger tyvärr inte ner den tid och strategi som behövs för att i det långa loppet kunna effektivisera och automatisera även enklare, traditionella funktioner.
Glöm inte heller att vi som användare är HubSpots viktigaste "feedbackare". Våga därför skicka in feedback, ställ frågor och krav och kom med önskemål om funktioner. HubSpots medarbetare är trots allt också ett gäng nördar som älskar systemet – precis som vi!
12. Goodbye Boston, hello San Fran!
INBOUND arrangerades precis som förra året, och sedan tidernas begynnelse (nåja, 2012), i Boston. Vilket inte är så konstigt då HubSpots huvudkontor ligger just där. Men när HubSpots VD Yamini Rangan skulle presentera konferensens sista talare, Ryan Reynolds, inledde hon med att berätta att nästa år flyttar konferensen för första gången till San Francisco. Så hur underbart det än har varit att hänga bland paddlande Harvardstudenter är det nästa år dags att beblanda sig med Silicon Valley-folket. SPÄNNANDE tycker vi!