Säljmail: Så ökar du öppningsfrekvensen med bra ämnesrad
Senast uppdaterad
Din ämnesrad är det första mottagaren ser – därför är det viktigt att du engagerar läsaren direkt och visar dig från din bästa sida. Här går vi igenom skillnaderna mellan ett marknadsmail och säljmail och listar våra fem bästa tips för hur du med riktigt bra ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen på dina säljmail.
Skillnad mellan marknadsmail och säljmail
Tänk såhär: Målet med ett marknadsmail är att ge värde till mottagaren – no strings attached. I utbyte samlar du in värdefull information som du delar med säljavdelningen.
Ett säljmail däremot behöver balansera mellan att ge och ta. Både skapa värde och samtidigt fråga om t.ex. ett första möte.
Kalla säljmail hör inte hemma i din säljstrategi – särskilt inte om du jobbar med inbound marketing. Istället värmer du kunden stegvis genom t.ex. annonser och automatiserade mailflöden med frågor som direkt berör mottagarens problem och mål. Beroende på hur mottagaren interagerar med innehållet kan du dra rätt slutsatser om hur du bäst går vidare. Behöver hen värmas ännu mer, eller är det dags för direktkontakt?
Lyssna: Så får du sälj och marknad att samarbeta
Så skriver du en bra ämnesrad (5 tips)
Ämnesraden är det första mottagaren ser när du skickar ett automatiserat säljmail. Därför är det viktigt att den väcker nyfikenhet. Här listar vi våra 5 bästa tips på hur du ökar öppningsfrekvensen:
1. Personifiera ämnesrad och innehåll efter mottagaren
Du behöver redan i ämnesraden visa att du vet vem personen är samt vilka mål och hinder hen har på jobbet. Genom att värma kontakten med ett mailflöde anpassat efter buyer personans behov samlar du in mer viktig information som hjälper dig anpassa ditt innehåll och säljapproach ännu mer.
Här är några exempel på personifiering som kan funka:
- Idéer om (något som är viktigt för hen)
- Fråga om (relevant trigger för personen, t.ex. deras senaste event)
- Spaning om (mål hen har)
2. Inte för lång, inte för kort
Det finns ingen exakt siffra på exakt hur lång en ämnesrad ska vara, det beror på vilken mailklient som mottagaren använder, men enligt Hubspot är mellan 25 och 30 tecken en bra riktlinje.
3. Dubbelkolla avsändaren
På tal om ämnesrad; glöm inte dubbelkolla avsändaren!
Ett säljmail mellan två individer är personligt. Undvik generiska mailadresser som “sales@företagsnamnet.se” och var istället dig själv. Det är mer trovärdigt, bygger en genuin relation och ökar öppningsfrekvensen.
4. Var ärlig
Vilseled inte mottagaren. Skickar du förslag på hur kunden kan bli av med sin IT-säkerhetsoro? Säg då det och inget annat.
Ämnesraden ska hjälpa mottagaren förstå värdet av att öppna mailet – inte agera click-bait.
5. Fastna inte i spam-filter
Få saker är så trist som att lägga krut på ett riktigt bra säljmail med en engagerande rubrik, målgruppsanpassad brödtext och snygg signatur och att den sen fastnar på vägen.
Spamfilter är experter på att sålla bort säljigt språk. Här är några vanliga triggers:
- Spammiga ord, t.ex. “rabatt”, “tjäna pengar” och “bonus”
- Tecken och symboler som ! och $$$ fastnar ofta
- Upprepade VERSALER
Sammanfattning
Ett säljmail måste balansera mellan att ta och ge och det är inte helt lätt. I det här inlägget har du lärt dig att:
- Personifiera innehållet och ämnesraden efter mottagaren.
- Skriva lagom långt.
- Välja rätt avsändare.
- Tala sanning!
- Hur du undviker att fastna i spam-filter.
Läs mer: Integritet på nätet – hur kan du kommunicera personligare utan att bli creepy?