Recruiment marketing

Så skriver du en sökmotoroptimerad jobbannons

Så skriver du en sökmotoroptimerad jobbannons

Senast uppdaterad

Vem skriver era jobbannonser idag? Vanligtvis är det HR eller rekryterande chef – inte copywritern med SEO-skills. Annonsen läggs därefter upp på olika job boards i hopp om att nå ut i bruset där konkurrensen är stenhård. Enligt HubSpot börjar 70 % av arbetssökanden sin jobbsökning via Google. Rankar ni högt i sökmotorerna finns det därför goda möjligheter att kandidaten hittar just er annons.

Här är 10 tips till dig som vill vässa dina jobbannonser genom att få bättre koll på SEO.

1. Målgruppsanpassa innehållet

Gör din hemläxa. Vem är det du vänder dig till? Hur du skriver skiljer sig mycket om du söker en säljare, ekonom eller ingenjör. Gör candidate personas och utgå från vad din målgrupp attraheras av.

2. Viktigaste först

När du tar upp det viktigaste först säkerställer du att kandidaten får reda på det hen är ute efter direkt. Börja inte med en lång presentation om ditt företag utan gå rakt på sak.

3. Använd rätt sökord

Sätt en bra rubrik, de flesta söker efter en viss jobbtitel. Plocka bort onödiga ord och fokusera på ett eller två viktiga sökord. Använd dock inte sökordet för mycket i texten, det kan ge negativ effekt (så kallad ‘keyword stuffing’). I vår guide om att skriva SEO för webben lär du dig allt du behöver veta. Fördjupa dig ännu mer här.

4. Hitta rätt ton

Krångla inte till det utan var rak och ärlig. Använd beskrivningar, exempel och använd gärna humor i språket. Vem gillar ett akademiskt språk, floskler eller trendiga förkortningar? Ingen!

5. Använd listor

Använd punktlistor när du presenterar tjänsten. Då bryter du av brödtexten med något nytt, vilket gör texten lättare och roligare att läsa.

6. Glöm inte bilder och rörligt material

Lätta upp jobbannonsen med bilder och rörlig material. Det gör att kandidaten stannar kvar längre på sidan vilket Google gillar.

7. Länka till andra interna sidor

En jobbannons ska inte enbart bestå av information om den specifika tjänsten. Det är ett ypperligt tillfälle att ge kandidaten mer information om ditt företag genom att länka till andra interna sidor.

8. A/B-testa dina annonser

A/B-testa dina jobbannonser regelbundet. Prova på nya varianter för att se vad som presterar bäst. Vilka har högst klickfrekvens och bäst konverteringsgrad? Och glöm inte prova något galet ibland!

9. Dela, sponsra och sprid!

När du känner dig nöjd med annonsen så är det dags att sprida den. Be dina kollegor dela, gilla och länka annonsen i sina sociala medier. Har du en annonsbudget, använd den på ett smart sätt för att få större räckvidd.

10. Ta inte i för mycket

Glöm inte bort att Google gillar hög kvalitet och läsbarhet. Tänk därför inte bara på sökmotorer när du skriver. Det viktigaste är att utforma jobbannonsen utifrån din målgrupp och att innehållet ska vara intressant och värdefullt för dem.

Och kom ihåg! En riktigt bra SEO-anpassad jobbannons tilltalar både sökmotorer och kandidater!

Vill du lära dig mer om SEO, ladda ner vår stora SEO-guide.

Anders Norrman
Skriven av Anders Norrman