Marknad

Svenskarna och internet 2022 — 8 trender alla marknadschefer måste ha koll på

Svenskarna och internet 2022 — 8 trender alla marknadschefer måste ha koll på

Senast uppdaterad

Roblox, social selling och kampen om förstapartsdata. Internetstiftelsen har presenterat sin årliga rapport Svenskarna och internet 2022 och vi har samlat några takeaways. Varsågod: här är 8 trender du som jobbar med marknadsföring måste ha koll på för att inte behöva skämmas i nästa möte med kund eller kollegor.

1. Integritet på nätet – en brinnande fråga

8 av 10 svenskar gör idag någon åtgärd för att skydda sin integritet på nätet. Det kan handla om att klicka ur cookies på webbplatser och begränsa mobilappar genom att neka åtkomst till platsinfo. Bland 90-talisterna väljer 36% att inte godkänna cookies när de besöker en hemsida. Många känner oro över riktad reklam och annonser på nätet.

Kampen om förstapartsdata pratades det även mycket om på HubSpots Inbound-konferens, och är alltså högst relevant för dig som jobbar med marknadsföring. Hur får du innehållet att kännas tillräckligt relevant för att användaren ska vilja ge ifrån sig sin personliga information?

Läs mer: Integritet på nätet – hur kan du kommunicera personligare utan att bli creepy?

2. Sluta satsa allt på Instagram stories

Har du lagt hela din Instagram-budget på stories för att någon sagt till dig att flödet är dött? Då är det dags att tänka om. 88% av de som använder Instagram tittar på inlägg i Instagram-flödet jämfört med 55% som kollar stories. Skillnaden är störst bland de äldre, medan 00-talisterna tittar nästan lika mycket på stories som på inlägg i flödet.

3. Roblox – en game changer

Speltjänster är inte längre bara en plats för unga att spela på, utan används allt oftare som en social arena. 71% av alla barn umgås med kompisar på just spelplattformar. Därför är det inte konstigt att speltjänsten Roblox idag når 62% av barn i lågstadiet – och därmed klår både Snapchat och TikTok. Speciellt vanligt är Roblox bland pojkar, men man kan se en starkt växande trend även bland flickor födda på 10-talet.

Som marknadsförare går det att annonsera i Roblox – något som samtidigt kommer med moraliska utmaningar. Hur vill vi som företag jobba med kanaler som riktar sig till barn?

svenskarna-och-internet-2022-Internetstiftelsen

4. Begripliga texter om komplexa ämnen – en fråga om tillgänglighet

43% av svenska internetanvändare upplever att de begränsas av tekniken. En stor del av detta handlar om att det känns svårt att förstå felmeddelanden, systemspråk och olika tekniska termer. Efterfrågan på begripliga felmeddelanden, knapptexter och annan hjälpsam information blir allt större. Här blir skickliga UX-writers allt viktigare!

5. Jo, folk VILL faktiskt följa företag i sociala medier

Svårt att få folk att följa ditt företag i sociala medier? Kanske är det ditt fel. Fler än 4 av 10 svenska internetanvändare följer varumärken och produkter de gillar i sociala medier – framför allt 90-talisterna (71%). Instagram är störst, där följer 59% av 90-talisterna något varumärke jämfört med rikssnittet på 30%. På TikTok tittar 25% på videor från företag eller organisationer som man följer, men det är bara 4% som aktivt följer något varumärke.

Läs mer: Vad är social selling?

6. Inlogg med BankID ökar drastiskt

På bara ett år har den dagliga användningen av mobilt BankID gått upp från 47% till 71%. Anledningen är att många tjänster valt att använda BankID som inloggningsmetod istället för att skapa egna system. Positivt för många eftersom man slipper minnas en massa olika lösenord, men en del riskerar digitalt utanförskap eftersom BankID ägs av storbankerna, som har rätt att neka en person att få BankID. Något att ha i åtanke om du ska bygga en tjänst med inlogg.

7. Instruktionsfilmer på YouTube

Näst efter ren underhållning så är instruktionsvideor det mest populära innehållet på YouTube . 6 av 10 vuxna använder YouTube för att kolla på instruktionsfilmer, vilket är ungefär samma andel som förra året. Ändå verkar många företag ha missat denna möjlighet att synas och hjälpa sina kunder. Här finns alltså chans att sticka ut!

svenskarna-och-internet-2022

8. Digital mognad: en viktig punkt i din buyer persona

För varje år som rapporten Svenskarna och internet presenteras blir det allt tydligare hur olika svenskarnas internetvanor skiljer sig åt beroende på generation. Det går helt enkelt inte att ignorera att en tonåring har helt andra sätt att både använda och förhålla sig till nätet, jämfört med en pensionär. Därför är det viktigt att få med målgruppens digitala mognad redan i din buyer persona och/eller ICP.

Vill du läsa fler trendspaningar från oss på Invise? Läs våra 12 insikter från HubSpots konferens Inbound 2022.

Sofia Zetterqvist
Skriven av Sofia Zetterqvist