Hallå, var är alla Head of Marketing & Talent Acquisition?
Senast uppdaterad
När jag i mellandagarna summerar 2021 är det med stor tacksamhet för det stora intresset för recruitment marketing och alla givande möten med Talent Acquisitions Managers, Employer Branding-specialister, HR-specialister, Rekryteringschefer och HR-chefer under månaderna som gått.
Och lite frustration faktiskt. För de flesta affärerna under året har jag gjort med marknadsavdelningar. Det i sig är ju tankeväckande! Tillsammans har vi har gjort grymma kampanjer och uppnått fantastiska resultat.
Jag börjar landa i att HR förstår hur man behöver arbeta för att attrahera och behålla medarbetare idag men antingen saknar de budget, eller så saknar de mod att förändras. Eller en kombination av de två. Varför är det så?
Och varför förstår inte företagsledningar att man måste arbeta på samma sätt med att skaffa kunder som att attrahera medarbetare? Och att det kostar lika mycket?
Relaterad: 7 KPI:er för att mäta er framgång inom recruitment marketing & employer branding
Få företag har förstått att deras talentfunktion bäst har sin tillhörighet i marknads- eller kommunikationsteamet. Där man gör det ser man helt andra resultat av att slå samman sina budgetar och sätta en gemensam strategi för hur man ska kommunicera sitt brand - mot både kunder och kandidater. Företag där man har buyer personas likväl som candidate personas, en content- & social media-plan riktad mot båda målgrupperna och som investerar i Hubspot för att stärka både kund- & kandidatresan är vinnarna framåt.
Om jag Googlar på Head of Marketing & Talent Acquisition så får jag inte en enda träff. Vore inte det en roll för stora företag med svårighet att attrahera eftersökta kompetenser att investera i? Jag tror med säkerhet att det skulle vara en roll som snabbt skulle ge ROI, här är några anledningar varför:
- Ni kommer få en översyn på system och byråer så att inget överlappar och att man får ut det mesta av varje system eller samarbete
- Ni kommer effektivisera båda teamen så att rätt person lägger tid på rätt saker
- Ni kommer säkerställa att tonalitet och bildspråk i all kommunikation är enhetlig mot alla målgrupper
- Ni kommer sätta upp KPI:er och mål som stärker både kund- & kandidatresan
- Ni kommer att kompetensutveckla sitt team så att de lär sig det bästa av två världar
Så inför budgetåret 2022 mina damer och herrar hoppas jag att ni tar er en tankeställare när ni fördelar budgetarna – för är det inte minst lika viktigt att ha rätt medarbetare ombord som att få in fler affärer?